Cases for 2013



Institut for Neurovidenskab og Farmakologi, Københavns Universitet

Udvikling af måleudstyr til nerveceller

Prototype ApS har designet, udviklet og fremstillet måleudstyr for Institut for Neurovidenskab og Farmakologi på Københavns Universitet. Udstyret, kaldet Collct8, måler og stimulerer nerveceller i levende væv. Collct8 kan optage 256 samtidige nervesignaler, som lagres på en computer. Her kan nervesignalerne ses "live" under målingerne. Udover at optage nervesignaler, kan udstyret stimulere nervecellerne elektrisk. Avancerede stimulationssekvenser indtastes via computeren og aktiveres under målingen, herefter kan responset fra nervevævet analyseres.

Collct8 består af en dataopsamlerboks med 8 optagerkort. Hvert kort har 32 inputkanaler og en tilknyttet for-forstærker. Tilsammen er disse 3 moduler så fintfølende, at de elektriske nervesignaler kan opfanges. Udover hardwaren medfølger software til betjening, samt til at gemme alle 256 signaler på computeren.

Prototype ApS har udviklet Collct8 som en modulbaseret enhed, hvilke betyder at de enkelte dele kan bruges i anden sammenhæng. Hvert optagerkort er derfor en meget fleksibel platform, til ekstrem fintfølende måling af signaler.

Læs mere om Collct8 her

Københavns Hovedbibliotek

Interaktivtgulv til børnebiblioteket

På hovedbiblioteket benyttes et interaktivt gulv kaldet BibFladen. Her har børn kunne spille det klassiske "Space Invaders" spil. BibFladen fungerer sådan at børnene ser "skærmen" på gulvet, og styrer spillet ved at bevæge sig rundt ovenpå. Prototype ApS fik til opgave at sørge for at udvide udvalget af indhold til BibFladen, således at bibliotekernes eksisterende spil også kunne benyttes her.

Vores løsning oversætter de fysiske bevægelse på det interaktive gulv, til input på en hjemmeside. Dette betyder at BibFladen nu kan vise spil og e-learning materiale, som ikke er specialfremstillet til et interaktivt gulv. Dette har åbnet op for et væld af nye muligheder, sjove eksperimenter og spil.

Prototypes løsning har hurtigt og billigt givet bibliotekerne erfaring i hvad der fungerer godt på et interaktivt gulv.